Sunday, February 10, 2013

Bab 6


 Kawasan taman pada hari itu meriah dengan ramai pengunjung. Ramai orang datang bagi menghabiskan masa cuti bersama orang yang tersayang. Di suatu sudut, Iman sedang duduk bersendirian sambil memikirkan hal semalam.
 "Assalamualaium, Iman. Awak sibuk tak hari ni? Jom keluar dengan saya. Saya ada benda nak beritahu awak," nada suara Faiz kedengaran serius di cuping telinga Iman.
 "Waalaikumsalam. Saya tak sibuk pun. Nak jumpa? Boleh. Kat mana?" setelah menetapkan lokasi Faiz terus memutuskan talian.
 Iman bergegas siap. Dia bersiap seringkas mungkin kerana tidak mahu terlambat. Iman mencapai kunci motor lalu terus menuju k tempat yang dijanjikan.
 Faiz mundar-mandir di kafe itu. Dia tidak senang duduk. Dia nekad untuk memberitahu perkara itu hari ini. Dari jauh kelihatan Iman sedang menuju ke arah Faiz. Sebaik sahaja melihat kelibat Iman, hati Faiz semakin berdebar-debar.
 "Maaf, Faiz. Saya lambat. Tadi motor saya buat hal sekejap tu yang saya lambat ni. Maaf, ya." peluh memercik di dahi Iman.
 "Takpe. Saya pun baru sampai ni. Jomlah masuk. Kesian awak dah berpeluh-peluh," mereka sama-sama masuk kedalam kafe itu.
 Faiz memilih kawasan tempat duduk yang kurang orang kerana dia memerlukan privasi. Iman hanya mengikut sahaja langkah Faiz. Sebaik sahaja mendapat tempat duduk, mereka terus memesan minuman dan kek.
 "Apa yang awak nak cakap dengan saya, Faiz? Dengar macam penting je," Faiz terkejut mendengar soalan Iman. 
 Baru sahaja Faiz ingin membuka mulut, pesanan mereka sampai.
 "Kita makan dululah baru saya beritahu nanti," Faiz terus meyuap kek ke dalam mulutnya.
 Iman hanya menurut sahaja tanpa banyak soal. Iman begitu khusyuk menikmat kek yang dipesan olehFaiz iaitu creme brulee cheese cake. Baru pertama kali Iman makan kek sesedap itu. Selesai sahaja makan, mereka menyambung semula perbualan mereka tadi. Faiz berasa sangat cemas ketika ini.
 "Okaylah. Kita dah habis makan ni. Apa yang awak nak beritahu saya sebenarnya?" lidah Faiz menjadi kelu kerana tidak tahu bagaimana ingin memulakan bicara.
 "Iman, saya nak cakap sesuatu ni tapi awak jangan marah ya. Sebenarnya, dalam dua bulan ni kita kenal. Saya dah mula sukakan awak. Boleh tak kalau kita jadi lebih daripada kawan?" Iman terpaku mendengar kata-kata Faiz.
 "Saya...saya tak tahu nak cakap apa. Saya..." belum sempat Iman berkata lebih lanjut Faiz memotong kata-katanya.
 "Awak tak perlu berikan jawapannya sekarang. Awak fikir dulu baik-baik. Lepas tu, esok baru awak berikan saya jawapannya ya?" Iman hanya mampu mengangguk.
 Iman melepaskan keluhan berat. Dia masih belum membuat apa-apa keputusan lagi. Semalaman dia tidak dapat melelapkan mata bagi memikirkan hal ini. Konsentrasi Iman terganggu apabila sesuatu yang sejuk melekap pada pipinya. Iman menoleh untuk melihat objek yang melekat pada pipinya. Arif melekapkan air tin Revive di pipi Iman. Iman mengambil huluran air tin itu.
 "Oh, abang Arif rupanya! Ingatkan siapa tadi. Baru je nak belasah sebab kacau Iman. Abang buat apa kat sini?" Iman terkejut melihat kedatangan Arif di situ.
 "Sampai hati Iman nak belasah abang. Iman buat apa soran-sorang kat sini? Ingat pakwe ya? Boleh abang join?" Iman memberi ruang sedikit untuk Arif.
 "Iman ada masalah ke? Runsing semacam je abang tengok. Cuba cerita sikit apa yang ganggu fikiran adik kesayangan abang ni," tersenyum Iman mendengar kata-kata Arif.
 "Taklah. Takde apa-apa. Cuma tengah fikir sesuatu. Abang, Iman nak tanya satu soalan boleh tak?"
 "Boleh. Tanyalah banyak mana Iman nak tanya. Demi adik kesayangan abang ni, abang sanggup jawab apa-apa soalan," tergelak Iman mendengar kata-kata itu.
 "Okaylah. Bayangkan, abang bau kenal sorang awek ni. Lepas dua bulan abang kenal, awek tu luahkan perasaan kat abang. Apa abang akan jawab?" Arif berfikir sejenak.
 "First sekali, abang akan tanya hati abang apa perasaan abang pada dia. Kalau hati abang suka, abang terima dia. Kalau abang tak suka, abang akan tolak,"
 "Habis tu kalau abang tak pasti macam mana?" Iman memerlukan jawapan bagi ketidakpastian dalam hatinya. Arif kembali berfikir.
 "Kalau tak pasti, abang akan cuba ingat balik masa-masa yang abang dah habiskan dengan dia. Kalau abang rasa indah,abang akan terima. Begitu jugak sebaliknya. Kenapa adik tanya macam ni?"
 "Ha? Takde apa-apa. Saja je tanya. Iman baru tengok satu cerita Korea ni. Ceria dia lebih kurang macam nilah. Tu yang nak tahu kalau abang yang lalui abang buat apa," Iman mencipta alasan bagi mengelak Arif mengesan sesuatu.
 "Abang, Iman ada berita sedih ni. Esok Iman dah nak kena balik rumah. Keputusan exam dah nak keluar. Lepas tu, Iman dah tak balik sini lagi tau. Umi suruh Iman teman umi kat rumah sementara tunggu tawaran," Arif terkejut mendengar perkhabaran Iman.
 "Ala, rindulah abang kat adik nanti. Kenapa adik tak beritahu awal-awal? Sedihlah macam ni. Adik tak rindu abang ke nanti? Max dengan Krystal pun mesti rindu kat adik nanti," Iman turut sedih untuk meninggalkan tempat ini.
 Dirinya sudah sebati dengan keadaan di sini. Memikirkan bahawa dia akan meninggalkan tempat ini tidak lama lagi membuatkan hatinya terasa pilu. Melihatkan perubahan muka Iman, Arif terus bangun.
 "Disebabkan Iman lambat beritahuabang pasal hal ni jadi Iman kena denda. Iman kena dating dengan abang hari ni," Iman terpinga-pinga mendengar kata-kata Arif.
 Setelah dapat menangkap apa yang dikatakan oleh Arif, Iman tersenyum. Arif akan menjadi pakwenya hari ini.
 "Ok. Kalau dating,pakwe mesti belanja awek. So, abang kena belanja Iman hari ni ya," Iman terus berlari ke arah kereta Arif sambil ketawa.
 Arif hanya mampu menggeleng dan tersenyum melihat kenakalan Iman. Sungguh, dia akan merindui gadis itu nanti.

Bab 5



 Mereka bertiga begitu khusyuk berbual sehingga tidak sedar masa sudah banyak berlalu. Jam sudah menunjukkan pukul empat setengah petang. Ari teringat tentang temu janjinya meminta diri dahulu. Tinggallah Iman dan Faiz saja di situ.
 Suasana menjadi sunyi setelah Arif pergi. Masing-masing kekok untuk memulakan perbualan. Idea yang banyak untuk berbual sebentar tadi hilang setelah Arif pergi. Iman yang tidak selesa dengan situasi begitu akhirnya membuka kata.
 "Dah lama ke awak kenal dengan abang Rif?" Faiz tersentak mendengar Iman berbicara.
 "Lamalah jugak sebab dulu masa mula-mula masuk sini saya satu bilik dengan dia," jelas Faiz.
 Sekali lagi suasana menjadi bisu. Sedang Iman mencari idea tiba-tiba sahaja Faiz ketawa. Iman pelik melihat kelakuan Faiz yang tiba-tiba.
 "Kenapa awak ketawa? Ada apa-apa yang awak ke?"
 "Tak ada apa-apa. Saya ketawa sebab saya pelik. Kita ni dalam telefon macam-macam benda nak dibualkan tapi bila dah jumpa depan-depan masing-masing tak tahu nak cakap apa," Iman tersenyum mendengar pernyataan itu.
 Tiba-tiba satu idea terbit diminda Iman.
 "Awak pandai tunggang kuda tak?" Faiz pelik  mendengar soalan Iman yang tiba-tiba itu.
 Dia hanya mengangguk sahaja bagi menjawab pertanyaan itu. Melihat sahaja anggukan Faiz, Iman terus mengajaknya ke kandang kuda. Iman mengajak Faiz untuk melakukan sesuatu bagi menghilangkan jurang antara mereka. Cara Iman berkesan kerana mereka dapat berbual mesra semasa menunggang kuda bersama.
 Jarum jam sudah menginjak pukul enam petang. Faiz dan Iman masing-masing meminta diri untuk pulang kerana hari sudah lewat petang. Hari ini merupakan hari yang paling indah buat mereka. Temu janji pertama yang tidak dirancang setelah sebulan perkenalan. Iman menaiki basikalnya. Manakala, Faiz pula menunggang motor Kawasaki Ninjanya.
 Mereka berpisah di persimpangan kerana haluan mereka berbeza. Senyuman tidak lekang dari wajah masing-masing. Kedua-dua mereka tidak akan melupakan peristiwa hari ini. Senyuman Faiz tidak hilang walaupun sudah sampai di bilik. Shafiq pelik melihat rakan sebiliknya yang asyik tersenyum.
 Faiz terus menuju ke bilik air untuk mengambil wuduk bagi menunaikan solat Asar. Usai solat, Faiz duduk dikatilnya sambil meningat peristiwa tadi. Senyumannya kembali mekar. Shafiq yang menjadi pemerhati daripada tadi akhirya membuka mulut untuk bertanya.
 "Hoi, Iz! Kau sihat tak ni?Dari tadi asyiik senyum-senyum je macam orang kena penyakit angau je ni. Ceritalah kat aku siapa yang buat kau angau macam ni," senyuman Faiz semakin lebar sebaik sahaja mendengar pertanyaan Shafiq.
 "Tadi aku pergi date. Cuba kau teka aku date dengan siapa. Kalau betul aku belanja kau roti canai," tersengih-sengih Faiz melihat muka Shafiq yang berkerut-kerut memikirkan jawapan.
 Shafiq menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Setahunya, Faiz sudah banyak kali keluar temu janji. Namun,  dia tidak perah nampak Faiz sebahagia ini.
 "Siapa ya? Wanda? June? Allisa? Aku tak tahulah, Iz. Kau tu banyak sangat perempuan keliling pinggang. Confius aku jadinya," Shafiq tidak dapat meneka siapakah gerangan gadis itu.
 "Bukan dioranglah tapi Iman. Seronok date dengan dia tadi. Jangan jealous," Faiz tersenyum lebar.
 "Ima? Budak kafe tu? Patutlah happy semacam. Korang date kat mana tadi?"
 "Kat kandang kuda. Weyh, kalau kau tengok Iman tu betul-betul cunlah dia tu. Bila dia senyum, tergoda aku. Dahlah ada lesung pipit," Shafiq pelik melihat perangai Faiz.
 Sepanjang perkenalannya dengan Faiz, dia tidak pernah mendengar Faiz memuji seorang perempuan seperti ini. Walaupun sudah ramai perempuan yang mendampingi sahabatnya ini tetapi tiada seorag pun yang mendapat pujian sebegini.
 "Semacam je kau puji dia ni. Ada apa-apa ke, Iz?" Faiz baru tersedar yang dia sudah terlanjur kata.
 "Mana ada apa-apa. Saja je aku puji dia. Aku cuma nak cakap betullah apa yang budak-budak ni cakap yang Iman tu cun," Faiz mengakhiri kata-katanya dengan ketawa yang tidak ikhlas.
 "Kau kena ingat perjanjian kita tu. Kau dah janji. So, jangan mungkir janji," peluh dingin mula menyapa dahi Faiz apabila teringat 'peranjian' mereka.
 "Ya, ya. Aku ingat. Aku takkan lupalah," perbualan mereka terhenti di situ.
 Masing-masing membuat kerja sendiri. Wajah Faiz yang tadinya berseri kini bertukar muram.
 'Kenapalah aku buat perjanjian tu? Argh!' penyesalan mula bersarang dihati Faiz.

Tuesday, January 15, 2013

Bab 4



 Hujung minggu merupakan hari cuti buat Iman. Dia akan menghabiskan waktu paginya dengan berjogging bersama Afiqah. Pada sebelah petangnya dia akan menghabiskan masanya di kandang kuda yang terdapat di universiti itu.
 Sekiranya Iman ada masa terluang, pasti dia akan pergi ke situ. Semua orang di kandang itu sudah mengenali Iman kerana Iman merupakan seorang yang peramah.
 Dari jauh kelihatan Iman sedang mengayuh basikalnya menuju ke arah kandang kuda. Hatinya berbunga riang kerana sudah lama dia tidak melawat kandang itu. Sebaik sahaja sampai, Iman terus menuju ke arah kuda-kuda di situ.
 "Assalamualaikum, kuda-kuda sekalian! Rindu aku tak? Sorrylah dah lama tak jumpa korang. Aku busy sikitlah. Aku rindulah kat korang. Hai Max! Hai Krystal!" Satu persatu nama kuda di situ disebut.
 Iman sudah menghafal semua nama-nama kuda di situ kerana sudah terlalu kerap datang. Max dan Krystal merupakan kuda kesayangan Iman di sini. Iman begitu khusyuk melepaskan rindu terhadap kuda-kuda di situ sehingga tidak menyedari seseorang sedang memerhatikannya.
 "Hoi, Iman! Amboi, sampai-sampai terus jumpa kuda eyh. Bukan nak cari abang Rif kau ni." Iman terlompat apabila disergah begitu.
 Iman menjeling ke arah suara yang berkata-kata. Arif tersengih melihat Iman yang sudah menjeling ke arahnya. Arif merupakan mahasiswa di situ. Dia bekerja separuh masa menjaga kuda di situ. Iman mengenali Arif sewaktu pertama kali dia datang  ke situ.
 "Ish, abang Rif ni! Buat Iman terkejut je. Bagilah salam dulu. Ni main sergah je. Nasib baik Iman takde lemah jantung. Kalau tak, dah lama kiok tau!" Iman menjeling lagi ke arah Arif.
 Arif sudah tersengih-sengih. Dia mencari akal untuk meredakan kemarahan Iman.
 " Yalah, yalah. Sorry. Kita mula balik eyh. Assalamualaikum Iman. Tengah buat apa tu? Janganlah jeling abang Rif macam tu. Tergoda abang Rif karang." Arif berpura-pura malu-malu kucing.
 Tersembur tawa Iman apabila melihat Arif yang malu-malu kucing itu. Rasa marah pada lelaki itu terus hilang. Dia memang tidak boleh marah lama-lama dengan abang angkatnya ini.
 "Waalaikumsalam... Yalah, Iman maafkan. Lain kali jangan buat lagi. Ala, takpelah kalau abang Rif tergoda. Imankan comel. Nanti kalau kawan abang Rif nampak Iman yang comel lagi cun ni, mesti diorang semua jelous kat abang Rif. Iman gerenti punya." terkekek-kekek Iman ketawa.
 Arif yang tidak tahan dengan perangai nakal adiknya ini turut ketawa. Perangai nakal Imanlah yang membuatkan Arif selesa dengannya kerana Iman mengingatkannya dengan adik-beradik di rumah. Begitu rancak sekali mereka berbual kerana sudah lama tidak berjumpa.
 Sedang mereka asyik berbual, Sufi, pembantu Arif menyatakan bahawa Arif ada tetamu. Arif meninggalkan Iman sebentar untuk melihat siapa yang datang. Iman meneruskan kerjanya menyikat bulu Max yang terhenti tadi.
 Beberapa minit kemudian, Arif kembali semula bersama seseorang. Iman yang dihalang oleh Max tidak perasan kehadiran orang itu.
 "Iman, ni abang Rif nak kenalkan bestfriend abang. Nama dia Faiz Asyraf." terdengar sahaja nam itu disebut Iman terus menjengah.
 "Awak? Awak buat apa kat sini?" serentak Iman dan Faiz membuka mulut.
 Arif terpinga-pinga melihat gelagat mereka berdua. Keadaan sunyi sebentar. Arif membuka mulut bagi mengubah suasana.
 "Bro, kau kenal adik aku ke?" Faiz membuat muka pelik.
 "Adik? Iman ni adik kau ke?" Berkerut-kerut wajah Faiz.
 "Iman nilah adik angkat kesayangan aku yang aku selalu cerita kat kau tu. Tapi macam mana kau boleh kenal Iman?" Faiz menelan air liur yang terasa kesat.
 "Kitorang jumpa kat tempat kerja Iman kat kafe tu." Iman yang daripada tadi membisu akhirnya bersuara.
 Faiz melepaskan keluhan kecil. Mereka bertiga menuju ke kafe berhampiran untuk mengisi perut dan bercerita serba sedikit mengenai perjumpaan Faiz dan Iman.            

Saturday, January 12, 2013

Bab 3




 Salam perkenalan yang dihulur oleh Faiz disambut baik oleh Iman. Bermula dengan berbual mesra hingga bertukar-tukar nombor telefon. Setiap hari, ada sahaja panggilan telefon atau pesanan ringkas daripada Faiz.
 Penyakit angau Iman semakin menjadi-jadi apabila mendapat layanan sebegini daripada Faiz. Tambahan pula, ini merupakan pertama kali Iman jatuh cinta dengan seseorang walaupun sudah beribu lelaki yang muncul dalam hidupnya. Afiqah dapat merasakan yang adiknya menyembunyikan sesuatu daripadanya.
 'Iman ni lain macam je perangainya. Mesti ada something yang dia sorokkan ni. Hurm...' Otak Afiqah ligat memikirkan idea supaya Iman menceritakan hal itu sendiri.
 Iman baru sahaja selesai menunaikan solat Isyak. Dia terus melipat telekung dan sejadah dan menyangkutnya di ampaian. Iman menuju ke arah meja belajar untuk menyambung semula cerita yang sedang ditontonnya tadi. Mata Afiqah tidak lepas memandang adiknya itu. Akhirnya, senyuman terukir di bibir Afiqah.
 "Iman, kak ngah nak pinjam handphone boleh? Kredit kak ngah dah habislah. Kak ngah nak mesej kawan kak ngah sekejap."
 Tanpa mengesyaki apa-apa, Iman terus menyerahkan telefon bimbitnya kepada Afiqah. Afiqah memulakan operasinya dengan menyelongkar telefon bimbit Iman. Setelah puas menyelongkar, Afiqah menyerahkan semula telefon bimbit itu kepada Iman. Iman yang khusyuk menonton cerita Korea itu mengambil telefon bimbit itu dan diletakkan di sisinya.
 'Siapa Faiz ya? Bila masa pulak adik aku ni berkenalan dengan lelaki? Hurm...masa untuk soal siasat.' Afiqah menuju ke arah Iman.
 Iman langsung tidak menyedari kehadiran Afiqah kerana terlampau khusyuk. Afiqah menepuk bahu Iman untuk mendapatkan perhatian.
 "Iman, kak ngah nak tanya sikit boleh?" Afiqah berhati-hati menuturkan kata supaya tidak kantoi.
 Iman menekan butang pause dan menghadap ke arah Afiqah bagi memberi laluan untuk Afiqah meneruskan kata-katanya.
 "Kak ngah nak tanya apa? Tanyalah. InsyaAllah Iman jawab selagi Iman boleh jawab."
 "Kak ngah nak tanya ni. Iman ada sorokkan something daripada kak ngah ke? Atau itu hanya perasaan kak ngah je?" Iman pada mulanya terpinga-pinga mendengar soalan Afiqah itu. Budak blur lah katakan.
 Setelah otaknya dapat memproses apa yang dimaksudkan oleh kak ngahnya itu, dia terus menggelabah. Afiqah yang melihat Iman mula menggelabah dapat memastikan bahawa adiknya sedang menyembunyikan sesuatu.
 "Sorokkan apa kak ngah? Iman mana ada sembunyikan apa-apa." Kata-kata Iman diakhiri dengan tawa yang kedengaran janggal.
 "Iman, tak baik tipu tau. Umikan pernah cakap kalau menipu ni dosa. Lagipun, Iman kalau ada apa-apa mesti Iman selalu share dengan kak ngah. Tapi, sejak akhir-akhir ni Iman dah tak cerita apa-apa lagi dekat kak ngah. Kak ngah sedih tau. Iman macam dah tak sayang kat kak ngah lagi." 
 Lakonan mantap daripada Afiqah pasti dapat membuka mulut Iman kerana Iman sangat mudah menggelabah dan dia tidak pandai memujuk orang.
 "Err...kak ngah janganlah macam ni. Kak ngahkan tahu yang Iman ni tak pandai pujuk orang. Hurm... Yalah, yalah. Iman beritahu."
 Dalam diam Afiqah tersenyum kemenangan. Suka kerana lakonannya menjadi. Iman mengambil nafas dalam-dalam sebelum memulakan cerita.
 "Iman ada kenal sorang budak ni. Budak universiti ni. Kitorang kenal masa Iman tengah kerja. Dah dua minggu kitorang kenal. Dia ni budak Arkitektur. Dia tua dua tahun dari Iman. Nama dia Faiz Asyraf." Iman menghembus nafas berat setelah selesai bercerita.
 Muka Afiqah berkerut-kerut seperti memikirkan sesuatu.
 'Aku macam pernah dengar nama ni. Tapi kat mana ya?' Afiqah memerah otaknya untuk mengingati nama itu. Akhirnya, baru dia teringat.
 "Nama dia Faiz Asyraf ya? Kak ngah pernah dengar cerita pasal budak nilah Iman. Kak Siti ada cerita dekat kak ngah. Dia beritahu yang abang Firdaus kata budak ni banyak sangat gosip. Gosip burukla. Abang Firdaus ada dengar yang dia ni suka main-mainkan orang. Kak ngah tak taulah sejauh mana kebenaran berita tu tapi kak ngah nasihatkan Iman hati-hatilah dengan dia, ya? Kak ngah takut something happen kat Iman nanti."
 Iman menelan perkhabaran itu lambat-lambat. Sungguh, dia terkejut mendengar berita itu. Faiz seorang yang baik. Takkanlah dia orang yang seperti dikatakan oleh kak ngah tadi. Hatinya kuat menidakkan berita itu. Baginya, berita itu palsu.
 Bila hati dah sayang, bukan mudah untuk percaya berita buruk mengenai yang tersayang. Iman menolak berita itu.
 "Iman tak rasa dia macam tulah kak ngah sebab Iman kenal dia. Dia baik. Takkan dia nak main-mainkan perasaan orang pulak? Takde sebab dia perlu main-mainkan perasaan orang." Iman tetap membela Faiz.
 Afiqah sudah menggeleng-gelengkan kepalanya. Kenal benar dia dengan adiknya seorang ni. Jika dia sudah membuat keputusan, tiada siapa yang boleh mengubahnya lagi.
 "Kalau itu yang Iman fikir, terpulanglah. Kak ngah cuma sampaikan apa yang kak ngah tau. Harap-harap keputusan Iman tu betullah. Tapi kalau dah jadi sesuatu nanti jangan salahkan kak ngah tau. Kak ngah dah beritahu Iman."
 Iman tetap mempercayai Faiz. Dia tidak dapat menerima berita yang diterimanya tadi. Bagi dia, gosip itu hanyalah dusta belaka. Pasti ada seseorang yang cemburukan Faiz. Ya, pasti ada orang yang cemburukan Faiz. Masakan tiada orang yang cemburukan Faiz. Faiz merupakan pelajar top yang paling hot dan kacak. Dia juga merupakan anak orang kaya. Pasti ramai yang iri hati dengannya. 
 'Ya! Faiz tak jahat. Dia takkan main-mainkan orang. Dia baik...kan?' Terdapat sedikit keraguan dalam hati Iman namun segera diusir perasaan itu.

Friday, January 11, 2013

Bab 2




 Iman kelihatan sedang sibuk mengemaskan meja di kafe itu. Sudah seminggu Iman bekerja sebagai pelayan di kafe itu. Hatinya berbunga riang apabila memikirkan yang dia bukan lagi seorang penanggur. Lamunannya terhenti apabila seseorang menepuk bahunya.
 "Ish, Iman ni. Asyik berangan je kerja dia. Sudah-sudahlah tu berangan. Pergi hantar air ni kat meja nombor lapan."
 Tersengih-sengih Iman apabila kantoi berangan dengan Shahidah. Shahidah merupakan majikan Iman. Iman bingkas bangun lalu membawa dulang minuman itu ke meja yang diarahkan.
 Iman meletakkan semua air dan seperti biasa dia akan melemparkan senyuman buat pelanggan. Tanpa Iman sedari, senyumannya itu telah menjadikan dirinya topik dalam kalangan mahasiswa di situ. Tambahan lagi, wajah Iman yang comel dan berlesung pipit itu mampu membuatkan sesiapa sahaja tertawan dengannya. 
 Iman merupakan seorang yang lurus. Jadi, dia tidak pernah perasan akan hal itu. Lagipun, sekarang hati Iman telah ditawan oleh seseorang. Hatinya telah ditawan oleh seorang penuntut di universiti itu. Dari jauh, kelihatan jejaka idaman Iman menuju ke kafe itu sambil mendengar lagu daripada MP3nya. Iman sudah tersenyum-senyum melihat lelaki idamannya itu.
 'Mamat yang aku suka dah datanglah! Macam mana ni? Ada yang comot tak?' Iman membelek-belek mukanya di cermin. Berdebar-debar hatinya melihat lelaki itu sedang memesan air minuman.
 "Iman, air teh O satu. Hantar kat meja nombor tiga." mendengarkan arahan itu, Iman terus melaksanakan tugasnya.
 "yosh... Jom buat air teh O yang paling sedap!" berkobar-kobar semangat Iman membuatkan air buat jejaka idamannya.
 Air itu dibuat dengan penuh teliti. Setelah siap, Iman perlahan-lahan membawa air itu ke meja bernombor tiga. Si dia sedang khusyuk menikmati makan tengah harinya. Iman tersenyum melihat gelagat pemuda itu yang seakan-akan tidak menyedari keadaan sekelilingnya.
 Sampai di meja itu, Iman meletakkan air teh O itu dan seperti biasa dia melemparkan senyumannya. Iman mula mengangkat kaki. Namun, langkahnya terbantut kerana ditegur.
 "Excuse me, cik?" Iman yang sedikit gementar berpaling ke arah suara yang memanggil.
 "Ya... Ada apa yang saya boleh bantu?" lambat-lambat Iman menjawab.
 "Boleh saya tanya sikit? Siapa yang buat air teh O ni ya?" serius muka pemuda itu bertanya. Iman sudah menggelabah.
 "Err... Saya yang buat. Kenapa? Ada apa-apa ke yang tak kena ke? Tawar ke? Terlebih manis ke?"
 pemuda itu tersenyum melihat wajah Iman yang menggelabah itu.
 "Tak ada apa-apa masalah. Cuma, saya nak beritahu air teh yang awak buat ni..." pemuda itu sengaja menggantung ayatnya.
 Iman semakin menggelabah menunggu jawapan daripada pemuda itu. "Sangat sedap! Saya belum pernah rasa teh O sesedap ni." Pemuda itu menghadiahkan satu senyuman manis kepada Iman. Iman seolah-olah terpukau melihat senyuman itu. Otak Iman memproses kata itu. Lambat-lambat, Barulah Iman tersedar bahawa lelaki itu sedang memujinya. Dia membalas senyuman itu lalu mengucapkan terima kasih.
 "You're most welcome. Anyway, saya Faiz Asyraf, pelajar Arkitektur. Awak pula?" Faiz menghulurkan tangan sebagai tanda aperkenalan.
 Iman hanya memandang sahaja tangan yang dihulur tanpa menyambutnya.
 "Saya Nur Imanina. Saya cuma pekerja kat kafe ini je. Tapi maaf ya. Saya tak salam dengan lelaki." Faiz menarik semula tangannya perlahan-lahan.
 Rasa malu mula menyerbu dalam diri Faiz.
 'Ish, segan pulak aku!' kesal Faiz di dalam hati.
 Masing-masing berbalas senyuman.          

Bab 1



 "Umi...boleh tak kalau Iman nak ikut kak ngah pergi universiti dia cari kerja?" Iman menyatakannya lambat-lambat dan penuh berhati-hati.
 Muka Puan Rugayah nampak tenang sahaja. Tiada sebutir kata meniti di bibir. Mungkin sedang memikirkan jawapan yang sesuai untuk diberikan. Jiwa Iman berdebar-debar  menanti jawapan yang bakal keluar daripada mulut Puan Rugayah.
 "Boleh..." hati Iman melonjak kegirangan.
 "Tapi ada syaratnya,"mendengarkan perkataan 'syarat' tahap kegembiraan Iman turun sepuluh peratus.
 "Apa syaratnya,umi?" hati Iman dilanda rasa gelisah.
 'Harap-harap tak merepek syaratnya.' getus Iman dalam hati.
 "Syaratnya kemu mesti lulus ujian yang akan umi bagi. Kalau kamu lulus baru umi benarkan kamu ikut kak ngah."
 Ternganga mulut Iman mendengar syarat uminya itu. Perasaan gelabah mula menyelinap dalam diri. Puan Rugayah tersenyum melihat gelagat anaknya itu.
 "Ap...apa ujiannya, umi?"
 "Ujiannya, Iman kena lulus masak tiga jenis hidangan yang umi akan tetapkan. Macam mana? Sanggup ke?"
 Iman menggaru kepalanya yang tidak gatal. Otaknya cuba memproses setian perkataan yang dikeluarkan oleh Puan Rugayah. Setelah puas berfikir, Iman membulatkan tekad. Dia harus mengambil ujian ini.
 "Ok. Iman setuju. Umi nak suruh Iman masak apa? Tapi sebelum tu umi kenalah ajar cara nak masak Kat Iman dulu." tersengih-sengih Iman menuturkan kata-katanya itu kerana dia sebenarnya tidak pandai memasak.
 Puan Rugayah tersenyum melihat semangat berkobar-kobar anaknya itu. Bagi Puan Rugayah, peluang inilah yang dinantikan kerana dia ingin Iman belajar memasak. Jika dia tidak buat begini pastinya sampai bila-bila Iman tidak mahu belajar memasak. Bermula pada hari itu, kelas memasak untuk Iman dimulakan.

 Setelah tiga minggu, acara masak-memasak itu pun selesai. Banyak resepi yang telah dipelajari oleh Iman. Dia juga telah lulus ujian Puan Rugayah. Iman begitu teruja kerana dia telah melepasi ujianny aitu. Sebaik sahaja ujian itu selesai, Iman terus menelefon kak ngahnya, Afiqah bagi menyatakan berita baiknya itu.
"Assalamualaikum, kak ngah. Tengah buat apa tu? Sibuk ke? Iman ganggu tak? Iman nak beritahu something ni," teruja Iman ingin berkongsi cerita.
 "Waalaikumsalam. Kak ngah baru habis kelas. Tengah rehat-rehat aje ni. Iman tak ganggu pun. Apa yang Iman nak beritahu? Sounds like good news?"
 "Memang good news pun. Guess what, Iman dah lepas ujian yang umi bagi! So, bolehlah Iman kerja kat tempat kak ngah. Kerja tu masih available lagi tak?" beria sungguh Iman menerangkan.
 "Wah, really? That's good.Hurm...let's see. Job kat kedai fotostat tu dah ada orang ambillah tapi ade satu lagi job kat kafe. Jadi waiter. Nak?"
 Iman mula mengorak senyuman. "Oklah tu. Lagipun kan Iman dah biasa dengan makanan ni."
 Peristiwa ujian memasak bermain-main difikiran. Afiqah mengerti apa yang ingin disampaikan oleh adiknya itu. Dia tersenyum. Setelah sepuluh minit berbual akhirnya Afiqah memutuskan talian kerana dia ada hal lain yang perlu diselesaikan.
 Iman sudah mula berangan-angan. Dia tidak sabar untuk memulakan kerja. Hatinya berbunga-bunga riang apabila memikirkan statusnya sebagai penganggur terhormat bakal bertukar kepada pekerja terhormat tidak lama lagi. Tersengih-sengih mukanya memikirkan hal itu.
 'UTM Skudai, here I come!'